Sprawozdanie z realizacji planu programu Szkoły promującej zdrowie na rok szkolny 2019/2020
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI
PROGRAMUSZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE
Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa nr 1 im. Kazimierza Wielkiego
Adres: 95-060 Brzeziny, ul. Moniuszki 21
Numer telefonu: 46-875-21-50
Adres e-mail sp1brzeziny@gazeta.pl
Dyrektor Szkoły: Zbigniew Zieliński
Koordynator Szkolny: Karolina Włodarkiewicz
- Charakterystyka szkoły i programu, jego cele i kierunki realizacji.
Szkoła Podstawowa nr 1 im Kazimierza Wielkiego w Brzezinach należy do Sieci Szkół Promujących Zdrowie od 3 lat. W tym roku staramy się o certyfikat Wojewódzki.
Wiemy, że edukacja zdrowotna jest prawem każdego człowieka. A zdrowie człowieka jest wartością, dzięki niemu możemy realizować swoje marzenia, plany, aspiracje, rozwijać się, zmieniać środowisko, tworzyć dobra kulturalne i materialne. Zdrowie wpływa na pozytywne osiągnięcia dzieci i młodzieży. Jednym z wielu zadań szkoły jest wielorako rozumiana promocja zdrowia. Nasza szkoła od wielu lat podejmuje zadania, mające na celu upowszechnianie zdrowego stylu życia. Działania te dały nam podstawę do włączenia się w realizację europejskiego programu „Szkoły Promującej Zdrowie”.
W Szkole Promującej Zdrowie wszyscy pracownicy, uczniowie i rodzice podejmują starania, aby poprawić swoje samopoczucie i zdrowie, uczą się żyć zdrowiej i tworzyć wokół siebie zdrowe środowisko, zachęcają inne osoby do włączania się w realizację działań promujących zdrowy styl życia.
Szkoła promująca zdrowie - to szkoła, która tworzy warunki i podejmuje działania sprzyjające dobremu samopoczuciu, prawidłowemu rozwojowi psychofizycznemu społeczności szkolnej oraz podejmowaniu przez jej członków działań na rzecz propagowania zdrowia.
W ramach realizacji projektu został powołany zespół do spraw promocji zdrowia, który czuwa nad jego realizacją, a wszystkie działania związane z promocją zdrowia zostały ujęte w Szkolnym programie profilaktyki.
Przez ostatnie trzy lata naszymi celami priorytetowymi były:
- promowanie zdrowego stylu życia poprzez wdrażanie nawyków zdrowego odżywiania wśród dzieci, skutki złego odżywiania,
- promocja zdrowego stylu życia poprzez aktywność ruchową oraz tworzenie bezpiecznych warunków nauki i pracy,
- substancje zagrażające naszemu życiu i zdrowiu, niebezpieczeństwa jakie niosą za sobą po ich spożyciu.
Realizacja programu w minionych latach :
- uczniowie każdego dnia na długiej przerwie wraz z nauczycielami spożywali wspólne II śniadanie,
- szkoła korzysta z programu ,, Owoce i warzywa w szkole” oraz,, Mleko w szkole”,
- w każdy czwartek organizowany był dzień bez słodyczy,
- prowadzono wiele pogadanek na zajęciach wf-u na temat tego jak ważny jest ruch w życiu człowieka,
- ogranizacja śniadania na trawie, impreza miała na celu zintegrowanie całej społeczności lokalnej i całej społeczności szkolnej, uczestnicy brali udział w zadaniach propagujących zdrowy styl życia,
- odbył się również dzień pod hasłem ,, śniadanie daje moc” uczniowie uczestniczyli w zajęciach teoretycznych podczas których zobaczyli jak ważne jest zdrowe śniadanie, w jaki sposób możemy je przygotowywać. Uczniowie brali udział w quizie dotyczącym zdrowia,
- odbyło się wiele ciekawych konkursów, w których uczniowie mogli się wykazać artystycznie, zintegrować z grupą, a także współpracować z innymi , także ze swoimi rodzinami, odbył się konkurs „ w mojej rodzinie jest moda na ruch „, który cieszył się wielkim zainteresowaniem wśród uczniów i ich rodzin, całoroczny konkurs na najbardziej aktywną klasę,
- na korytarzach szkoły umieszczono dystrybutory z wodą do picia,
- dokonano również kontroli bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów szkoły, na podstawie tego stwierdza się, że:
- zamontowano nowe poręcze,
- wymieniono oświetlenie, wymieniono lampy oświetlenie w każdej klasie, położono nowa kostkę na schodach,
- wykonano remont sali gimnastycznej i wymieniono sprzęt,
- uczniowie uczestniczyli w spotkaniach z różnymi specjalistami w różnych dziedzinach np. dietetyk , instruktor fitness, policjant, pracownik Poradni Psychologiczno Pedagogicznej itd.,
- uczniowie zdobyli wiedzę dotyczącą zagrożeń jakie niesie za sobą spożywanie substancji psychoaktywnych, dowiedzieli się jak udzielać pierwszej pomocy,
-wszelkie przedsięwzięcia dotyczące zdrowego stylu były dokumentowane w postaci ciekawych materiałów na gazetki ścienne, zdjęć do kroniki szkolnej, prezentacji multimedialnych, prac plastycznych z różnych konkursów,
- w związku z realizacją programu Szkoła Promująca Zdrowie w roku szkolnym 2019/2020 został ogłoszony wsród nauczycieli naszej szkoły konkurs na logo Szkoły Promującej Zdrowie.
Realizacja programu Szkoły Promującej Zdrowie przebiegała w następujących etapach:
- Zapoznanie społeczności szkolnej z ideą Szkoły Promującej Zdrowie.
- Podjęcie uchwały o przystąpieniu do programu Szkoła Promująca Zdrowie.
- Wybór zespołu koordynującego ds. Szkoły Promującej Zdrowie.
- Diagnoza, zapoznanie z problemem największej liczby osób.
- Wybór celów priorytetowych.
- Podejmowanie działań na rzecz promocji zdrowia wg wybranych i zatwierdzonych celów.
- Monitorowanie realizacji programu poprzez spotkania, konsultacje, sondaże, rozmowy, ankiety przeprowadzane wśród uczniów, pracowników szkoły, rodziców.
- Ewaluacja podjętych działań na podstawie:
- rozmów, wywiadów w środowisku lokalnym,
- ankiet,
- udziału młodzieży w konkursach i zawodach szkolnych oraz międzyszkolnych,
- udziału społeczności szkolnej w uroczystościach i imprezach szkolnych oraz lokalnych.
- Sporządzenie sprawozdania z działalności szkoły ubiegającej się o Wojewódzki Certyfikat Szkoły Promujące Zdrowie.
Wszystkie podejmowane działania są systematycznie monitorowane przez dyrekcję szkoły oraz przez Zespół do Spraw Promocji Zdrowia.
Wszelkie przedsięwzięcia dotyczące zdrowego odżywiania i zdrowego stylu życia są udokumentowane w postaci:
- protokołów rad pedagogicznych,
- dokumentacji wychowawców klas ( zapisy w dziennikach lekcyjnych),
- dokumentacji pielęgniarki szkolnej,
- sprawozdań po każdym semestrze,
- materiałów na gazetki ścienne, zdjęć, sprawozdań.
NASZE CELE na kolejne lata:
- utrzymanie dobrych relacji w codziennym życiu szkoły pomiędzy nauczycielami, uczniami i rodzicami,
- promowanie zdrowego, aktywnego stylu życia,
- dbanie o dobre relacje międzyludzkie w naszej szkole.
Sprawozdanie z podjętych działań w ramach programu
„ Szkoła promująca zdrowie”
w roku szkolnym 2019/2020 r.
- CEL:
Zwiększenie świadomości uczniów o szkodliwości substancji psychoaktywnych dla zdrowia
oraz wyposażenie w umiejętności osobiste chroniące przed zachowaniami niebezpiecznymi.
- KRYTERIUM SUKCESU:
Ponad 30% uczniów zwiększyło swoją wiedzę na temat niebezpieczeństw związanych z uzależnieniami.
III. Sposób sprawdzenia , czy osiągnięto cel ( sukces) :
- Co wskaże , że osiągnięto cel ?
- Deklaracja uczniów w badaniu ankietowym.
- Jak sprawdzimy , że osiągnięto cel ?
- Poprzez badanie ankietowe uczniów oraz obserwację i notatki nauczycieli i wychowawców.
- Kto i kiedy sprawdzi , czy osiągnięto cel?
- Wychowawcy wraz z koordynatorami programu w terminie VI – IX 2020r.
- Zadania :
- Zapoznanie społeczności szkolnej z planem pracy na rok szkolny 2019/2020
- Kształtowanie prawidłowych zachowań w sytuacjach zagrożenia
- Zapoznanie ze skutkami zażywania substancji psychoaktywnych
WSTĘP
Zdrowie jest wartością nadrzędną w życiu każdego człowieka. Ludzie najczęściej zaczynają je doceniać w momencie kiedy pojawia się poważna choroba, kalectwo czy inne ograniczenie związane ze zdrowiem. Wtedy często jest już za późno na pomoc. Niezmiernie ważna jest profilaktyka i kształtowanie prawidłowych, prozdrowotnych postaw wśród ludzi od najmłodszych lat. Stałe podnoszenie świadomości odpowiedzialności za swoje zdrowie to jeden z priorytetów jakie stawia program Szkół Promujących Zdrowie. Sieć zrzeszająca szkoły, które realizują program promocji zdrowia umożliwia sformalizowanie działań w tym zakresie, oferuje niezbędne narzędzia i wsparcie w planowaniu i realizacji działań.
Uzyskanie Certyfikatu Szkoły Promującej Zdrowie może przynieść następujące korzyści:
- zwiększenie prestiżu naszej szkoły;
- daje satysfakcję dla całej społeczności szkolnej oraz motywację do działania;
- wymianę doświadczeń i współpracę między szkołami i instytucjami;
- upowszechnianie koncepcji szkoły promującej zdrowie w Polsce.
Adresaci programu:
Koordynator z członkami zespołu SPZ, nauczyciele, cała społeczność szkoły.
Czas realizacji:
Rok szkolny 2019 /2020
Po podsumowaniu dotychczasowych działań w ramach promocji zdrowia stwierdziliśmy, że będziemy kontynuować zachowania prozdrowotne naszej społeczności szkolnej. Na podstawie obserwacji i diagnozy (ankiety skierowane do uczniów, nauczycieli, pracowników niepedagogicznych i rodziców), stwierdzono, że tematem przewodnim będą substancje psychoaktywne.
W oparciu o określone standardy dla Szkół Promujących Zdrowie oraz wszystkie działania podejmowane w szkole w zakresie promocji zdrowia zostały opracowane cele:
- kształtowanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie,
- propagowanie zdrowego stylu życia bez nałogów
- zachęcanie do podejmowania odpowiedzialnych wyborów dotyczących zdrowia i życia,
- wyposażenie uczniów w wiedzę i umiejętności, konieczne do podejmowania decyzji prozdrowotnych,
- stwarzanie warunków sprzyjających dobremu samopoczuciu w szkole,
- włączenie do podejmowanych działań jak największej liczby osób społeczności szkolnej: uczniów, nauczycieli, pracowników szkoły oraz rodziców.
W ramach realizacji projektu został powołany zespół do spraw promocji zdrowia, który czuwał nad jego realizacją, a wszystkie działania związane z promocją zdrowia zostały ujęte w Szkolnym Programie Profilaktyki. W celu rozpowszechnienia projektu zachęcamy nauczycieli, uczniów, pracowników szkoły oraz rodziców do aktywnego włączenia się w jego realizację, pomoc w przeprowadzaniu różnorodnych pomysłów i działań tak, aby program promocji zdrowia stał się wspólnym przedsięwzięciem.
DATA | NAZWA DZIAŁANIA | KRÓTKA CHARAKTERYSTYKA /OPIS DZIAŁANIA (CELE) | OSOBY UCZESTNICZĄCE W DZIAŁANIU | UWAGI, WNIOSKI WYNIKAJĄCE Z EWALUACJI DZIAŁANIA | |||
Liczbanauczycieli | Liczba uczniów | Inneosoby | |||||
Cały rok szkolny 2019/2020 | Zajęcia profilaktyczne z pedagogiem i psychologiem szkolnym.
| Zajęcia miały na celu podniesienia świadomości uczniów oraz ukazanie im jakie są skutki i konsekwencje po zażywaniu środków psychoaktywnych. | 2 | Uczniowie klas IV- VIII |
Koordynatorzy zespołu SPZ | Uczniowie zostali zapoznani z tematyką zajęć, mieli również możliwość rozmów indywidualnych z prowadzącymi. Zaobserwowano dużą ciekawość i zainteresowanie tematyką wśród uczniów, dzieli się swoimi spostrzeżeniami i doświadczeniami. Chętnie prowadzili rozmowy z prowadzącymi. | |
XI-XII | Ogłoszenie konkursu wśród nauczycieli SP 1 w Brzezinach na logo SPZ. | Zachęcenie nauczycieli do współpracy, ukazanie pomysłowości i kreatywności nauczycieli. |
Rada Pedagogiczna SP 1 oraz Dyrekcja. | - | - | Nauczyciele byli zmotywowani do działania, zaangażowali się w wykonywanie zadania. Powstały bardzo ciekawe i pomysłowe loga. | |
Cały rok szkolny 2019/2020 | Warsztaty profilaktyczne organizowane przez instytucje zewnętrzne, współpracujące ze szkoła np. Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna. | W ramach profilaktyki we współpracy z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną w klasach starszych, zostały zorganizowane następujące warsztaty: - „ Szkodliwość spożywania napojów alkoholowych”, - „ Debata o uzależnieniach”, - „ Uzależnienia- objawy i konsekwencje” | Koordynatorzy zespołu SPZ, wychowawcy klas. |
Klasy IV-VIII | Pracownik Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej.
| Realizowanie programów profilaktycznych, diagnozowanie uczniów w celu planowania działań wychowawczych, profilaktycznych i terapeutycznych. Uświadamianie dzieci o szkodliwości i zagrożeniach jakie niosą za sobą substancje psychoaktywne.
| |
Cały rok szkolny 2019/2020 | Współpraca z Komendą Powiatową Policji w Brzezinach. |
W trakcie Rady Pedagogicznej nauczyciele zostali przeszkoleni i uświadomieni o zagrożeniach jakie niosą za sobą środki odurzające, jak zachować się w sytuacji zagrożenia, jak udzielić pomocy. Zajęcia odbyły się również w klasach IV – VIII, miały one na celu podniesienie świadomości u uczniów o konsekwencjach jakie niosą za sobą substancje psychoaktywne. Oraz zostały przeprowadzone warsztaty dla klas VIII – „ Odpowiedzialność karna dla nastolatka”.
|
Rada Pedagogiczna SP 1 |
Uczniowie klas IV - VIII
| Policjant z Komendy Powiatowej w Brzezinach. Koordynatorzy zespołu SPZ | Nauczyciele mieli możliwość obejrzenia przeróżnych substancji odurzających oraz np. rzeczy do ich przechowywania. Policjant wyczerpująco opowiedział jakie skutki i zachowania wywołują dane substancje. Powiedział również jak zachować się, gdy zauważymy u kogoś, że jest pod wpływem. Przeprowadzone warsztaty uświadomiły dzieciom jakie zagrożenia i co niesie za sobą zażywanie substancji psychoaktywnych. Uczniowie byli bardzo zaciekawieni tematyką, ponieważ było wiele przykładów i filmików, które ukazywały zachowania i skutki jakie powstały w wyniku brania różnych substancji. Chętnie uczestniczyli w rozmowie i odpowiadali na pytania, oraz dowiedzieli się z jakimi konsekwencjami wiąże się zażywanie i posiadanie substancji psychoaktywnych. Spotkanie z rodzicami nie odbyło się ze względu na pandemię. | |
XII- I | Ogłoszenie konkursu na grę planszową lub filmik krótkometrażowy pod hasłem „ Twój wybór – Twoje życie”, | Konkurs miał na celu ukazania kreatywności i pomysłowości uczniów oraz przedstawienia ich punktu widzenia i sposobu postrzegania substancji psychoaktywnych i uzależnień.
| Koordynatorzy zespołu SPZ, wychowawcy.
| Uczniowie klas IV - VIII
| Wyznaczone jury.
|
Wskazano dzieciom ciekawą formę spędzania czasu wolnego, integracja klasy, ukazanie pomysłowości oraz kreatywności uczniów. Powstało wiele ciekawych filmików, które miały być przedstawione na warsztatach z rodzicami. | |
II | Projekcja filmu pod tytułem „ Nie zamykaj oczu… piłem i brałem” połączona z kursem pierwszej pomocy. | Celem obejrzenia filmu pt. „ Nie zamykaj oczu… piłem i brałem” było ukazanie dzieciom, że każdy z nas może znaleźć się w takiej sytuacji. W filmie przedstawiona została prawdziwa historia młodego, inteligentnego i bystrego chłopaka, który przez brawurę w wieku trzynastu lat zasmakował alkoholu i narkotyków. Bohater opowiadał o początkach i konsekwencjach uzależnienia. Po projekcji filmu odbyła się krótka prelekcja dotycząca udzielania pierwszej pomocy osobom po zażyciu środków odurzających. |
Koordynatorzy, wychowawcy klas. Pedagog i Psycholog szkolny. |
Uczniowie klas IV-VII | - | Uczniowie mogli zaobserwować, że każdy z nich może znaleźć się w takiej sytuacji. Mogli również zastanowić się nad swoim życiem i postawić się w danej sytuacji. Podczas prelekcji uczniowie zostali uświadomieni w jaki sposób mogą pomóc osobie po zażyciu substancji oraz osobie borykającej się z problem, a także do kogo mogą się zwrócić o pomoc. | |
III | Prelegent zewnętrzny. | Spotkanie nie odbyło się ze względu na pandemię. |
|
|
|
| |
IV
| Ogłoszenie konkursu dla klas IV –VIII na ulotkę, a dla klas I – III na plakat pod hasłem „ Stop nałogom” | Konkurs nie odbył się ze względu na pandemię. |
|
|
|
| |
V -VI | Happening pod hasłem „ Stop nałogom ”
| Happening nie odbył się ze względu na pandemię. |
|
|
|
|
W trakcie nauczania zdalnego związanego z rozprzestrzeniającym się wirusem COVID19, staraliśmy się z nauczycielami wprowadzać w trakcie zajęć on - line zadania dotyczące projektu Szkoły Promującej Zdrowie. Nie tyczyły się one założonej tematyki w tym roku szkolnym, ale organizowaliśmy np. „Dzień ze zdrowym śniadaniem” oraz „Akademię zdrowego ucznia”. Rozpoczynaliśmy lekcje on- line od wspólnego, zdrowego śniadania oraz dzieci przygotowywały zdrowe obiady wspólnie z rodziną. Nauczyciele wf-u nagrywali różne filmiki, w których zachęcali do wspólnych ćwiczeń i aktywnego spędzania wolnego czasu. Filmiki cieszyły się ogromnym zainteresowaniem i zaangażowaniem uczniów. W czasie pandemii Pedagog i Psycholog szkolny prowadziły rozmowy indywidualne zarówno z uczniami, jak i rodzicami, którzy potrzebowali pomocy i porady przez zaistniałą sytuację.